bauhaus
bauhaus
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Művészek

 

Moholy Nagy László

 

 

 
 
 

Moholy-Nagy László (Bácsborsód, 1895. július 20. – Chicago, 1946. november 24.) szinte minden elôzmény nélkül lett a Bauhaus egyik legmeghatározóbb tanár-egyénisége. Életútja különleges: a Magyarországon a költészettel, festéssel próbálkozó, csak csíráiban avantgard alkotóból a festészet, fényképészet, film, tárgyformálás, fémszobrászat, tipográfia nagyhatású mûvésze és tanítómestere lett, aki a Dessauban elkezdetteket Chicagóban folytatta korai haláláig. Juhász Gyula költô 1919-es, tehát nagyon korai cikkében így írt: „ebben a fiatal, erôs és bátor mûvészetben egy most támadó új világ lelke lebeg, ezek a vonalak és színek, ezek a lényegek és formák testvéri rokonságot tartanak azzal az egyelôre még pontosan nem definiált, de már megnyilatkozott és már eleven erejû mûvészettel, amely Bartók Béla zenéjében zeng, amely Walt Whitman szabadverseiben zenél, és amely kétségtelenül éppen annyira megújítja majd a Föld artisztikus színét, akár a Periklész kora vagy a reneszánsz." Szülôháza Bácsborsódon ma is áll. Kocsma van benne, emléktábla nincs rajta.

  

 

PAUL KLEE (1879-1940)

 
"Megfoghatatlan vagyok e világon, mert épp úgy lakozom a holtak közt, mint a meg nem születetteknél - valamivel közelebb a teremtéshez, mint szokás, de még így sem egész közel."
 
Paul Klee rajzainak és vízfestményeinek kis száma nem áll arányban azzal az óriási hatással, amit festészete a képzőművészetre gyakorolt. Mondhatni, hogy a szürrealizmus megszületése előtt kidolgozta annak alapelveit. Meghatározó erőt képviselt a Bauhausban is, ahol egy évtizedig tanított.

Klee Svájcban született megkeseredett, csípős nyelvű, emigrált apja és szelíd, érzékeny természetű anyja gyermekeként. Anyjához hasonlóan ő is igen érzékeny, félénk gyermek volt. Jól tanult, egész fiatalon megmutatkozott zenei tehetsége, alig 10 évesen már a berni zenekarban hegedült. De a képzőművészet egyre inkább vonzotta, 1989-ben beiratkozott a müncheni akadémiára. Tanulmányai után visszatért Bernbe és zenéből élt.

1899-ben ismerte meg leendő feleségét, akivel 1906-ban házasodtak össze, egy gyermekük született. Első jelentősebb sikerét a képzőművészeti pályán 1906-ban érte el egy rézkarcával. Önálló kiállítást 1910-ben rendezhetett a Berni Múzeumban, ami igen sikeres volt, több helyre is meghívták. 1911-ben kapcsolatba került az avantgard mozgalommal, későbbi igen jó barátjával Kandinszkijjal. Felkérték, hogy 1912-ben vegyen részt a Blaue Reiter (A kék ló) második kiállításán, ami meg is történt, de magába a csoportba sosem került vezető szerepbe. Ugyanebben az évben sorsdöntő találkozásra került sor Párizsban Robert Delaunay-vel, ami hatására elkezdte szabadon használni a művészet által akkor ismert színek teljes skáláját.

Az igazi fordulópontot az 1914-es Észak-Afrikában tett utazás hozta meg. A színek és a fények mindent elsöprő hatással voltak rá. Így ír erről naplójában:
"A szín rabul ejtett, többé már nem kell üldöznöm. Tudom, hogy most már örökké így marad. Ez ennek a pillanatnak a valódi értelme. A szín és én eggyé váltunk. Festő vagyok."

A háború alatt, mint hivatalnok szolgált, így folytathatta munkáját. Rajzait a berlini Der Sturm galéria árusította, sikeres kötete is adtak ki belőle.(1918)
Bár Németországban igen kaotikus állapotok dúltak a háború után, elismertsége gyorsan nőtt.

1920-ban szenzációszámba menő gyűjteményes kiállítást rendezhetett Münchenben. Még ez évben W.Gropius felkérte, hogy tanítson a Bauhausban, amit el is fogadott. Mivel a mestereknek itt mindenhez érteniük kellett, először az üvegfestészeti majd a szövőműhelyben folyó oktatásért lett felelős.

A Bauhaus alapvető hatással volt rá, mivel rákényszerült, hogy elemezze saját munkamódszerét, hogyan tudja mondanivalóját közvetíteni a többiek felé. Kiváló, a dogmatikus elhajlásoktól mentes oktató vált belőle. A sistergő fazékhoz hasonlító Bauhausban ő mindig inkább távol maradt a vitáktól.

Kitűnő humorérzéke volt, barátjával Kandinszkijjal sokat ironizáltak, pózoltak Weimar utcáin. A húszas években rengeteget utazott, Olaszországtól Egyiptomig, az ókori romok és a sivatag lenyűgözték.
Az iskolát egyre több viszály osztotta meg, ezért 1931-ben ő is lemondott, és a düsseldorfi Akadémián tanított, ahonnan a nácik hatalomra jutásakor elbocsátották. Eleinte nem osztotta felesége aggódó nézeteit a nácikkal kapcsolatban, de 1933 karácsonyán hirtelen Svájcba kényszerültek költözni. Műtermét és képeit barátai küldték utána. Állampolgársági kérelmét minduntalan visszautasították, művészeti karrierjét itt, távol az értő német közönségtől nagyon nehéz volt felépíteni, hasonlóan a többi külföldre szakadt kortárs művészhez.

1934-ben megnyílt első londoni tárlata, majd nagyszabású kiállítása volt Bernben, a svájci sajtó figyelemre sem méltatta. Betegeskedni kezdett, egyre romlott a fizikai állapota. Ezzel egy időben változni kezdtek művészi módszerei és képeinek hangulata is. Vonalai durvábbak lettek, szándékosan nyersek, tragikus expresszionizmus váltotta fel a hírnevét megalapozó fantáziavilágát. Képei a halál előérzetével teltek meg. Barátai gyakran látogatták, de közvetlen környezete mindvégig elutasító maradt, nem változtatott az 1940-ben rendezett nagyon sikeres zürichi kiállítása sem a helyzetén. Állampolgárságát - groteszk módon- egy nappal halála után kapta meg.

1940. június 28-án hunyt el. Sírkövén szerepel a már elhangzott naplójából vett részlet:
"Megfoghatatlan vagyok e világon, mert épp úgy lakozom a holtak közt, mint a meg nem születetteknél - valamivel közelebb a teremtéshez, mint szokás, de még így sem egész közel."

 

 

MONET, Claude (1840 Párizs - 1926 Giverny)


1926. június 21-én, halála előtt néhány hónappal Claude Monet tökéletesen megfogal­mazta, hogy milyen szerepet játszott a művészet és az impresszionizmus történetében:
“Mindig is irtóztam az elméletektől .. , nincs egyéb érdemem, mint hogy közvetlenül a természetet festettem, s megpróbáltam visszaadni impresszióimat a legillékonyabb effektusokról. Sajnálom, hogy miattam adták ezt a nevet egy olyan csoportnak, amelynek legtöbb tagja sohasem volt impresszionista.”
Így fejti ki véleményét az impresszionizmus “atyja”, aki kijelentette, hogy “ugyanolyan természetességgel festünk, ahogy a madár énekel”, erről a mozgalomról, s a festészetnek arról a vizuális formájáról, amely ennyire érzékenyen követi a fénynek a színekre és a formákra gyakorolt hatását.
Joggal mondták róla: “Monet csak egy szem, de micsoda szem!”. S ez a rendkívüli szem valóban meglepő sebességgel volt képes regisztrálni a legillékonyabb, legtünéke­yebb elemeket, a legkifinomultabb s a legárnyaltabb, a legvibrálóbb színeket.
Oly gyorsan festett, hogy a vásznon azonnal meg tudta jeleníteni tünékeny impresszióit. Claude Monet sikeres műveiben éppúgy, mint a sikerületlenekben a maga érzékleteit és költői impresszióit adta vissza arról, amit “irreális realitásnak” nevezhetnénk.
Octave Mirbeau, aki őszintén csodálta Monet-t és nagyszerű sorokat írt róla, egy alkalommal így vágott vissza neki : “Lássuk csak Monet, végre-valahára nézzen már szembe a valósággal. Tartsa már kordában a gondolkodását. Győzze meg magát, hogy vannak álmok, amelyek az erős lelket nem kísérthetik meg, mert megvalósíthatatlanok. Csak az érzékelhető világ határáig hatolhatunk el, de - az ördögbe is! - mindaz, amit érez s lát, az is elég nagy és végtelen terület az Ön számára.”
Úgy vélem, ennél nagyobb dicséret nem is érhette Monet művészetét.
Párizsban született, de gyermekkora egy részét Le Havre-ban töltötte. Megismerkedett
Boudinnal, aki biztatta, hogy fessen, főleg a szabadban. 1859-ben Párizsba költözött, s beiratkozott az Académie Suisse-be; itt találkozott Pissarróval.
1862 nyarán Sainte-Adresse-ban dolgozott
Boudinnal és Jongkinddal. Párizsba visszatérve a Gleyre-műterem növendéke; kapcsolatba kerül Bazille-jal, Sisleyvel és Renoir­ral.
Ez utóbbiakat 1863 húsvétján meggyőzi, hogy vele együtt fessenek a szabadban, Chail­ly-en-Biére-ben, a fontainebleau-i erdőben. Itt születik 1865 nyarán nagy kompozíciója, a Reggeli a szabadban (e megsemmisített mű egyik töredéke a Jeu de Paume-ban, a középső rész párizsi magángyűjteményben, vázlata a moszkvai Puskin múzeumban található).
Ekkortájt éppúgy foglalkoztatja alakok szabadban történő festése, mint
Courbet-t vagy barátját, Bazille-t.
Az 1866-os Szalonban kiállítja Camille zöld ruhában c. képét (Camille a felesége lesz 1870­ben); készít egy másik nagy kompozíciót is, amelyet az 1867-es Szalonban akar kiállítani, de a zsűri elutasítja: ez a Nők a kertben, amely igen közel áll
Bazille 1867-ben festett Családi összejöveteléhez.
Ezzel párhuzamosan megihleti a párizsi táj és a normand tengerpart is 1866-ban különböző párizsi látképeket készít, például Az “infánsnő kertje” a Louvre-ban vagy A Louvre a Saint-Germain-l'Auxerrois-templommal, 1867-ben pedig a tengeri atmoszférát idézi fel A sainte-adresse-i tengerpart és a Terasz Le Havre környékén című képein.
Ebben az időszakban fest több csodálatos havas tájat is, köztük a Téli táj Honfleur mellett s A szarka címűt (1869?). Végül pedig 1869-ben
Renoir társaságában festi A Grenouillére című képét, amelyen megragadóan idézi fel a Szajna csillogását.
1870-ben Londonba látogat, ahol ismét találkozik
Pissarróval s többek között Constable és Turner műveit tanulmányozza: ebből az időszakból származik A Westminster híd (1871). Hollandián keresztül (Zaandam látképe)
1871­ben visszatér Franciaországba. 1872-től 1878-ig Argenteuilben él. Különösen termékeny időszaka ez, látása rendkívül éles, s technikája, amelyet a tónusok optikai keveredésének elve szerint egymás mellé helyezett, pálcikaszerűen töredezett és darabos ecsetvonások sokasága jellemez, hozzájárul ahhoz, hogy létrehozza leginkább impresszionista műveit.
Ezekben a pillanatfelvételekkel kél versenyre, megtoldva a fénykép lehetőségeit a szín legszubtilisabb finomságaival. Le Havre-on átutazva festi azt az 1872-re datált képet, amelyet négy másik festménnyel és hét pasztellvázlattal együtt az impresszionista csoport első kiállításán, 1874­ben állít ki Impresszió, a felkelő nap címmel (erről a képről kapja nevét az impresszionizmus).
Említsük meg továbbá a Saint-denis-i kőbányák (1872) c. képet, s a következő Argenteuil­ben festett képeket: Regatták Argenteuilben (1872), Pipacsok (1873), Az argenteuili vasúti híd (1874), Bárkák, vitorlások Argenteuilben (1874), Az argenteuili öböl (1875), Az argenteuili híd (1874), Nyár (1874), Havazás Argen­teuilben (1875).
Ugyanebben az időszakban több látképet készít a Tuilériákról, továbbá A fellobogózott rue Montorgueil zászlókkalt (1878),1877-ben pedig több képben idézi fel a Saint-Lazare pályaudvart; ez az előfutára későbbi “sorozatainak”, az új festészeti koncepció remekműveinek.
1878 októberétől 1881 novemberéig Monet Vétheuilben lakik; továbbra is falusi tájakat fest, de főleg a Szajna partjait, vizeket és változó reflexeiket. De új problémával is szembetalálkozik: hogyan lehet ábrázolni a fény szivárványragyogását és gyöngyházfényeit a havon: Pétheuil télen (1878-1879), A vétheuili templom, havas kép (1879), A Vétheuilbe vezető út, télen (1879).
1880-bar, mikor a tél különösen szigorú volt, egy ilyen nagyjából 1893-ig uralkodó vezérmotívum inspirálja első sorozatát, A jégzajlás a Szajnán Vétheuilnélt: A zúzmara, A jégzajlás, A zajlás (1881).
Egy kritikus gúnyból “a festészet zajlásáról” beszélt.
1881 őszén a művész Poissyban telepszik le, s 1882-ben és 1883-bar ellátogat a normand tengerpartra: A szirt-út (1882), Az étretat-iszirt (1883), Étretat (1883), Étretat, la Porte d'aval (1883).
Ugyanebben az 1883-as évben csak Monet műveiből álló kiállítás nyílik a Durand-Ruel­galériában (ötven képpel). Az év végén
Renoirral együtt a Földközi tenger mellé utazik, s 1884 elején egyedül is ellátogat Bordigherába és Mentonba (Bordighera, Cap-Martin, Men­tor mellett).
1885-ben a Georges Petit-galériában rendezett kiállítása után újból Étretat-ba utazik, majd 1886-bar Belle-Ile-en-Merbe, ahol találkozik
Gustave Geffroy-val (Sziklák Belle-Ile-en - két változatban).
Végül Noirmoutier-ba látogat Octave Mirbeau-val, aki elragadtatással nyilatkozik arról, hogy Monet milyen mélyen érti és ábrázolja a tengert:
“Azt mondhatjuk, hogy valósággal felfedezte a tengert, mert egyedül ő az, aki ennyire megérti és visszaadja változó arculatát, hatalmas ritmusát, mozgását, végtelen és szüntelenül megújuló tükörfényeit, illatát.”
1889 tavaszán Monet-t a Creuse-beli Fres­selines-ben találjuk, jóval
Guillaumin előtt, aki l904-től lakik majd az egészen közeli Crozant­ban.
1889 júniusában barátjával, Rodinnal együtt állít ki a Georges Petit-galériában, s első ízben arat nagy sikert, amelyet barátjának, Octave Mirbeau-nak a katalógushoz írt előszava is megerősít: “A művészet eltűnik, hogy úgy mondjuk, elhalványul... Csupán az eleven természet áll velünk szemben, amelyet ez a bámulatos művész meghódítom és megszelídített. S e kozmikus mechanizmusával újjáteremtett természetben, ebben a bolygómozgások törvényeinek engedelmeskedő életben a szeretet meleg leheletével és az öröm hullámaival az álom szárnyai csapkodnak, az álom énekel és bűvöl el bennünket.”
Most, hogy végre egy kevés pénzhez jutott, Monet 1890-ben meg tudta venni azt az Epte­parti házat Givernyben, amelyben 1883 május óta lakott.
1890-ben és 1891-ben egyszerre két “sorozatot” készít: a Szénaboglyákat és a Nyárfák az Epte partjánt.
1891 májusában huszonkét képet állít ki
Durand-Ruelnél, köztük a teljes, tizenöt darabból álló Szénaboglyák-sorozatot (ezt három nap alatt eladják, képenként 3000 és 4ooo frank közötti áron), majd 1892. február 29-től március 10-ig ugyan­itt a Nyárfák-sorozat hat darabját.
E két sorozatban azt akarta megmutatni, hogy a fény és reflexei az ugyanabból a látószögből nézett tárgyak (szénaboglyák vagy nyárfák) formáját és színeit is megváltoztatják.
E kutatásairól
Gustave Geffroy-nak számol be 1890. október 7-i levelében: “Sokat dolgozom, kitartóan készítem sorozatomat (a szénaboglyák) a különböző effektusokról, de mostanában a nap oly gyorsan nyugszik le, hogy nem tudom követni. Tunyává váltam a munkában. Ez kétségbe ejt, de minél többet járok, annál jobban látom, hogy sokat kell dolgoznom, ha mindazt meg akarom jeleníteni, amit szeretnék: a „pillanatszerűségen”, főleg a külső megjelenést, ugyanazt a mindenütt jelentkező fényt, s sokkal inkább, mint bármikor, irtózom a könnyű, kézenfekvő dolgoktól.”
Ilyen irányú kutatásainak tovább, egész a végletekig való fejlesztéséből született 1892 és 1894 között új sorozata, a Roueni székesegyház. A sorozat negyven képből áll, valamennyi a roueni katedrális nagy bejárati kapuját ábrázolja egy lakásból nézve, melynek ablakai a homlokzatra nyílnak.
A művész tehát motívum alapján dolgozott, de emlékezetből is, Giverny­ben. 1895. május 10-től 31-ig ötven képet állít ki
Durand-Ruelnél, köztük húszat a Katedrálisok-sorozatból.
Clémenceau, aki nagy csodálója volt Monet-nak, akkoriban írta A katedrálisok forradalma című cikkét. Ebben hangsúlyozta a művész fantasztikus merészségét, amely a színekben és a végtelenül finom árnyalatokban nyilvánult meg; általuk nagyszerűen sejteti Monet az építmény változatlan szerkezetét a fényreflexek kifinomult effektusai közepette. Még egyetlen művész sem hatolt ennyire messze az ilyen jellegű költői felidézés és impresszió terén.
l900-ban és 1901-ben Monet Londonban tartózkodik, ahol megfesti látképeit a ködbe burkolódzó Temzéről. A képeket 1903-ban, Givernyben emlékezetből fejezi be, majd l904-ben újból visszatér Londonba (A Water­loo-híd, A londoni Parlament épülete).
Ezt a sorozatot újból
Durand-Ruelnél állítja ki 1907. május 9-től június 4-ig (harminchét kép).
1908 és 1909 őszén Velencébe látogat; megragadja az egyedülálló város s a víz és a szüntelenül változó ég tükröződése: A Dózse-palota (1908), A Canale Grande (1908).
1912-ben huszonkilenc velencei látképet állít ki a Bern­heim Jeune-galériában.
Claude Monet művészete a legkifinomultabb változatokat komponál ugyanarra a témára, ugyanúgy modulál Monet is, ismétlések nélkül, egészen a végtelenségig. Ide tartozik az a nyolc hatalmas kompozíció, amelyet Clémenceau rendeletére a művész előtti tiszteletadás jeléül az Orangerie két termében helyeztek el. S idetartoznak azok a művek, amelyeket a Jeu de Paume-ban, a Marmottan múzeumban, Grenoble-ban, New Yorkban s szinte az egész világon őriznek.
Így végződött ennek az embernek a művészi pályafutása. Szüntelenül éber szemmel figyelte az érzékelhető világot, s megpróbálta meghaladni korlátait, hogy megfejthesse misztériumát, költészetét és álmát, s hogy rátaláljon annak az impresszionista világnak sokféle “színharmóniájára”, amely a művész, vagyis Claude Monet saját világává vált.

 

BOUDIN, Eugéne (1824 - 1898)


Boudin főszerepet játszott az impresszionizmus kialakulásában. Úgy látszik, ő volt a plein-air festészet első ösztönzője. A Saint-Siméon tanyán, Honfleur mellett, Toutain anyó vendégfogadójában létrehozta azt a jelentős művészotthont, ahol összetalálkozott Jongkind, Claude Monet, Bazille és sokan mások, akiket Boudin arra sarkallt, hogy természet után fessenek. 1848 körül Millet és Troyon tanácsára kezdett festészettel foglalkozni. Mielőtt még festményeket alkotott volna, egész sor pasztell és akvarellképet készített, közvetlenül a szabadban. Baudelaire-t 1859-ben Honfleurön átutazóban annyira megragadták e képek, hogy ezt írta Az 1859-es Szalonban: “Megdöbbentő tanulmányok ezek, rendkívüli fügeséggel és hűséggel követik azt, ami formájában és színeiben is a legállhatatlanabb és a legmegragadhatatlanabb, vagyis a hullámokat és a felhőket; szélükre mindig rá van írva a nap, az óra és a széljárás; például így: október 8-a, dél, északnyugati szél. Ha az olvasónak van egy kis szabad ideje, hogy megismerkedjék az időjárási szépségekkel, emlékezet alapján igazolhatja Boudin úr megfigyeléseinek pontosságát. Kezével eltakarva a képaláírást, megállapíthatja az évszakot, az órát és a széljárást. Nincs ebben semmi túlzás. Láttam.” Ily módon Boudin révén megszületett az impresszionizmus, Hozzájárult az irányzat módszereinek és eszközeinek meghatározásához, s más művészeket is megnyert ennek az új festészeti felfogásnak, amelynek alapja a szabadban látás, a közvetlen érzékelés, az ecsetkezelés szaggatottsága és felaprózása. “Egészen friss tónusokra van szükség, ragyogtatni kell őket” - írta egy 1866. április 3-án kelt levelében. Ő maga mégis színezett szürke harmóniákban, kifinomult árnyalatokban szerette kifejezni magát. A tengeri és tengerparti lát­képek vitathatatlan mestereként egész sor művet alkotott a Szajna torkolatöbléről: A deauville-i móló (1869), Az étretat-i szirtek, Az honfleuri kikötő (1896). Részt vett az impresszionisták első nyilvános kiállításán 1874-ben, s 1883-ban, majd ezt követően Durand-Ruel többször önálló kiállításon mutatta be műveit.



RENOIR, Pierre-Auguste (1841 ­1919 )


Renoir tehetsége abban nyilvánult meg, hogy az impresszionizmus esztétikáját és technikáját nemcsak a tájképre, a csendéletre és néhány szabadban levő személyre alkalmazta, hanem az alakos kompozíciókra, az aktokra és a portrékra is; így a maga eredeti víziója által felújította a XVIII. századi francia festészet, Watteau, Boucher és Fragonard gáláns jeleneteit.
Ugyanakkor talán még
Lautrec­nál is inkább a “belle époque” festője:
fel tudta idézni kora polgári s főleg diáktársadalmának életörömét, gondtalanságát, egészséges gyönyörvágyát.
Ezt mondta Albert Andrénak: “Tudom, nehéz elfogadtatni, hogy egy festmény egészen nagyszerű lehet, miközben mégis boldogságot sugároz.”
Mindig igaznak ható világa az elérhető és egyszerű boldogság, az ifjúság álmainak apológiája. Szenvedélyesen szerette a fiatalokat, gyermekkoruktól egészen felnőtté válásukig, s Velázquezen és Chardinen kívül egyike volt azon keveseknek, akik meg tudták ragadni a fiatalok jellegzetességeinek minden finomságát.
Szerette a nőket is, a kislányokat, a fiatal lányokat, a “kifutólányokat”, az olyan telt parasztlányokat, mint Gabrielle vagy a polgári nagyasszonyokat.
Női aktjait egészen sajátos gyönyörűséggel és lelkesedéssel festi. Képes volt érzékeltetni a fény és a nap játékát e finoman árnyalt, mindig élettől remegő testeken, amelyek víztől harmatosak vagy gyöngyházfényben, szivárványszínekben, rózsaszínben, aranyban, majd pályafutása vége felé narancsszínben és vöröses árnyalatokban ragyognak a napsugarakban; kezdetben karcsúak végül testesek, érzékiek, de sohasem szemérmetlenek.
Megadatott nekem, hogy kicsiny gyermekként megismerhettem Renoirt Cagnes-ban; akkor már félig béna volt, de ifjúságtól és szeretettől még csillogó tekintetét egész életemben csodaként őrzöm magamban. Úgy tűnt, hogy ő maga is elcsodálkozik mindenen.
Művészege éppolyan közel volt, mint a tekintete, határozottan elutasított mindenfajta rendszert.
Kijelentette: “Elméletekből nem lesz jó kép: leggyakrabban csupán a kifejezési eszközök elégtelenségét leplezik.”
Elgondolását ebben az értelemben tette pontosabbá Cennino Cennini Livre d'art című könyvéhez írt levélelőszavában (a könyvet 1911-ben jelentette meg újból Adrien Mithouard):
„Bármilyen másodlagos okok vezettek is mesterségünk hanyatlásához, az alapvető dolog, nézetem szerint, az eszmény hiánya. Még a legügyesebb kéz is mindig csak a gondolkodást szolgálja. Attól tartok, hiábavalóak azok, az erőfeszítések is, amelyekkel megpróbálnak bennünket olyan kézművesekké tenni, mint amilyenek a hajdaniak voltak.
Még ha ügyes munkásokat képeznek is a szakmai iskolákban, akik ismerik mesterségük. technikai fogásait, semmi sem lesz belőlük, ha nincs meg bennük a munkájukat igazoló eszmény.
Úgy tetszhet, messze kanyarodtunk Cennino Cenninitől és a festészettől; de mégsem: a festészet éppolyan mesterség, mint az asztalosság vagy a vasművesség, ugyanazok a szabályok érvényesek rá.”
Egész életében megőrzi az eszménnyel összefonódó mesterség ilyen értelmű felfogását, s mindig a legkifinomultabb színeket keresi. S mikor
Degas egyszer Ambroise Vollard előtt támadta a plein-air festészettel történő visszaéléseket, főleg Monet-ra gondolva, Vollard így vágott vissza:
„De
Degas úr, vajon Renoir nem ugyanúgy a műtermen kívül dolgozik, mint Monet?”
„Renoir tehet amit akar - felelte
Degas -. Látott már olyan macskát, amely többszínű pamutgombolyagokkal játszik?”
Szülővárosából, Limoges-ból Renoir fiatalon Párizsba kerül családjával, s 1854-ben mint festő vállal munkát egy porcelánműteremben. Hamarosan felhagy ezzel a foglalkozással, s hogy meg tudjon élni, legyezőket, majd kirakat­ponyvákat fest a XVIII, századi festészet modorában.
1862-ben beiratkozik a Szépművészeti Iskolába, s Gleyre műtermébe is, ahol találkozik
Bazille-val, Monet-val és Sisleyvel.
Röviddel ezután sok kortársához hasonlóan a fontainebleau-i erdőben dolgozik; megismerkedik
Diazzal, aki azt tanácsolja neki, hogy hagyjon fel a sötét tónusokkal a világosak kedvéért.
1864 és 1870 között Renoir néhány visszautasítás ellenére rendszeresen kiállít a Szalonban; műveiben akkortájt
Diaz, Delacroix és főleg Courbet hatása érvényesül.
Ebből a még meglehetősen realista időszakból említsük meg az Anthany mama kocsmáját (1866), a Vadászó Diane-t (1867, a Szalon elutasította), a Lise napernyő­vel-t (1867) és a Sisley házaspárt (1868).
Bizonyos impresszionista törekvések már észrevehetők a La Grenouillére-en (1869), amelyet
Claude Monet társaságában festett, és a Dereglyék a Szajnán című képén (1869).
A
Monet­val egyre szorosabbá váló kapcsolat, amely az 1870-es háború utáni időszakban következik be, s körülbelül 1883-ig tart, arra indítja Renoirt, hogy áttérjen az impresszionisták szaggatott ecsetkezelésére, a világos színekre és a plein-air festészetre.
Mégis, bár hozzájuk hasonlóan lemond a barnákról és a “földszínekről”, időről időre egy kis feketét is belekever színeibe:
“Minél többet festek, annál jobban szeretem a fekete színt - vallja be
Vollard-nak. - Nekibuzdulok a keresésnek, s odateszek egy kis ébenfeketét: óh, be szép is az!”
Az ebből az időszakból származó s „impresszionistának” nevezett képek fényesek, elevenek és vidámak.
Renoir egyszer azt mondta Albert Andrénak: „Azokat a képeket szeretem, amelyek láttán elfog a vágy, hogy sétálgathassak bennük, ha nevezetesen tájképről van szó, vagy - ha a kép nőalakot ábrázol - szeretném végigjártatni kezem a mellbimbóján vagy a hátán”.
Másfelől viszont
Vollard-nak kijelenti: „Mindig az volt a legfőbb gondom, hogy a szép gyümölcshöz hasonló lényeket fessek.”
Úgy gondolom, hogy e két kijelentésben maga a mester határozta meg művészi hajlamait. Ebből az időszakból említsük meg először is a Párizsban készített tájképeket: Pont Neuf (1872), Grands Boulevards (1875); azután a
Monet társaságában festett argenteuili képeket A Szajna Argenteuilnál (1873), illetve szintén Párizs környékéről az Ösvény a füves domboldalon című remekművet (1874-1878).
Sikerei ellenére a közönség és a kritika nem volt hajlandó Renoirban tájfestőt látni. Sőt,
Philippe Burty, a kritikus egészen odáig ment, hogy ezt írta:
„Renoir a tájképekkel általában kudarcot vall. Úgy látszik, mintha elvakítaná a szabad levegő. Fényes foltokat lát, elidőzik a fénysugarak alkotta tócsáknál, miközben mindenütt az egység a fontos, legyen szó akár a felhőn átzuhogó sugárkévékről vagy az ágakon és leveleken keresztülvillanó fénynyilakról.
A néző szeme soha sem tud alkalmazkodni világos köreihez, amelyek foltossá teszik a füvet, az utakat, sőt, még az emberek arcát vagy ruházatát is. A természetes effektus túl mozgékony ahhoz, hogy elfogadhatnánk a művésztől, ha megpróbálja mozdulatlanná tenni ezt a vakító érzetet.”
Sajnos,
Burty nem értette meg, hogy éppen ebben rejlett Renoir zsenialitása. Watteau gáláns mulatozásait az impresszionista felfogás szerint korszerűsítve a művész ekkortájt olyan műveket fest, mint Az Henriot család (1876 ), a Két nő kertben (1875), a Lugas (1876), a Hinta (1876) és a Moulin de la Galette, amely kétségtelenül egyik remekműve (1876).
Főleg ez utóbbi műre nyomja rá bélyegét a XVIII. század francia művészete; ez a hatás egészen az uralkodó színek, a kékek és pirosak megválasztásáig terjed. A női báj, az elegancia, a suttogó szerelmi csevegések kifinomultsága csaknem két évszázadnyi távolságból átültetve s a szabadon áramló fénybe tekintve, kevesebb melankóliával, de ugyanazzal a költészettel, az álomnak, az élettől való megrészegülésnek s az életörömnek ugyanazzal az érzésével áthatva ­ ez bűvölte el később Raoul Dufyt, mikor lemásolta ezt a remekművet.
Említsük meg még Renoirnak a modern életet ábrázoló témáit: Az első „kimenő” (1876), Reggeli után (1879), A Fernando cirkuszban (1879), Place Clichy, más néven Place Pigalle (1880).
Korábban már beszéltünk arról, hogy Renoir - jó francia módra - mennyire szerette a portré és az akt műfaját. Egyik első remekműve ezen a téren a Páholy (1874), amelyen letagadhatatlanul jelentkezik az akkoriban Velázqueznak tulajdonított Margit infánsnő hatása.
Velázquez gye­mekarcképeinek hatásával találkozunk Renoir gyermekportréin is: Jeanne Durand-Ruel kisasszony (1876), Charpentier kisasszony kék ruhában (1876), Thérése Bérard (1879) vagy a Rózsaszín és kék, a Cahen d'Anvers kisasszonyok (1881).
Legfontosabb egyéni és csoportportréi a következők: Victor Chocquet (1876), Fiatal lány szalmakalappal (1878), Olvasó nő (1876 körül), Fiatal nő fátyollal (187-1877), Madame Charpentier - a könyvkiadó felesége (1876-77), Madame Charpentier és leányai (1878), Jeanne Samary (1878, bemutatva a 1879-es Szalonban).
Ami az aktokat illeti, az egyik első és legfontosabb közülük a víztől és fénytől csillogó, életörömtől remegő Női akt napsütésben (1876), amely botrányt robbantott ki, amikor először kiállították az impresszionisták második, 1876-ban
Durand-Ruelnél rendezett tárlatán.
Erről a képről írta Albert Wolff a Figaróban: „Próbálják csak megmagyarázni Renoir úrnak, hogy egy nő felsőteste nem bomló húshalom, zöld és lilás árnyalatokkal, amelyek a teljes feloszlás állapotát jelzik a hullán!”
Ugyanez a finom érzékiség jellemzi egyik Ülő aktját (1880) és Szőke fürdőzőjét (1881).
1879 és 1880 nyarán Renoir a Szajna partján Chatouban és Croissyban dolgozik (Chateui evezősök, 1879).
Baráti kapcsolatok fűzik Paul Bérard-hoz, a diplomatához, aki meghivja normandiai birtokára, Wargemont­ba; ide több ízben visszatér (A wargemont-i rózsafák, 1879).
Közben Bernevalban is tölt bizonyos időt. 1880-tól Fournaise mamánál lakik Croissyban (Bougival). Az ő csapszékéről festi Az evezősök reggelije című híres képét (1881), amelyet az impresszionista csoport hetedik tárlatán állít ki.
A kép bal oldalán látható Aline Cllarigot, Renoir későbbi felesége, amint egy kutyával játszadozik, a jobb oldalon pedig, vele szemben
Caillebotte.
1882-83-ból származik, s ugyanebben a szellemben fogant a Tánc Bougivalban, a Falusi tánc és a Városi tánc.
Renoir néhány hetet Algériában tölt; 1882 márciusában visszatér ide (Völgy Algériában, Arab ünnep Algírban, Banán föld, Kasbah).
1881 őszéri ellátogat Olaszországba is, Velencében fest, s a múzeumokat tanulmányozza, főleg Firenzében és Rómában.
1882-ben Palermóban elkészíti Wagner arcképét. Franciaországba visszatérve
Cézanne-nal együtt dolgozik L’Estaque-ban, Marseille mellett.
Rendkívül impresszionisztikus és erőteljes tónusokban gazdag tájképeket fest.
1883-ban Guernesey-szigetére utazik. 1883-tól körülbelül 1890-ig művészete nagy átalakuláson megy keresztül. Miután a
Durand-Ruel-galériában 1883 áprilisában Théodore Duret bevezetőjével külön kiállításon mutatják be műveit.
Renoir elolvassa Cennino Cennini már idézett művét; olaszországi utazása, a nagy firenzei mesterek és Raffaello ­ majd Franciaországba visszatérve Ingres - művészetének tanulmányozása megérteti vele az impresszionizmusban rejlő s a stílus megmerevedésének kockázatával járó veszélyeket; nyugtalanítják az ismétlődések és az egyre jobban felhíguló formák.
Vissza akar térni a vonalhoz, a rendezettebb kompozíciókhoz. Van bátorsága ahhoz, hogy újból elölről kezdjen mindent.

Vollard
-nak bevallja: „Nem ismernék magamra, ha nem tudnék megszabadulni az impresszionizmustól és visszatérni a múzeumok tanításához.”
Máshol pedig ezt mondja: “1883 körül művészetemben törés következett be. Az impresszionizmuson belül elmentem a legvégsőkig, s arra a következtetésre jutottam, hogy nem tudok sem rajzolni, sem festeni. Egyszóval zsákutcába jutottam.”
Ezt a korszakát nevezték “ridegnek” vagy “ingres-inek”. A formákat ebben az időben a finom és pontos rajz határozza meg. A selymes fényű és finom színeket átmenetileg háttérbe szorítja az okker és a szándékosan szegényes színek kedvéért, amelyek gyakran “ridegek” és nincsenek összhangban egymással.
Technikája száraz és sima. Esernyők című festménye (1883) jelzi a maga mögött hagyott impresszionizmus és az új stíluskutatások közötti átmenetet.
A nagy fürdőzők (1884-87) című képét - amelyet az 1887-es Szalonban állít ki - Girardon egyik versailles-i féldomborműve inspirálta; a festmény jellegzetesen tükrözi új festési modorát.
Ez a modor még tisztábban jelentkezik a következő művekben: A gyermekek délutánja Wargemont-ban (1884), Hajfonat (1886), amely Suzanne Valadonról készült, végül a Catulle Mendés leányai a zongoránál (1888).
Az új tapasztalatok és tanulmányok időszaka után Renoir művészete ismét továbbfejlődik. A rajzhoz és a formához való visszatérés szigora, a szándékosan tartózkodó színválasztás arra ösztönzi a művészt, hogy olyan műveket alkosson, amelyekben festésmodora hajlékonyabb, a formák azonban hangsúlyosabbak, mint impresszionista korszakában voltak.
Színei különösen árnyaltakká és “egymásba átolvadókká” válnak, gyöngyházszínű reflexekkel - innen származik a „gyöngyöző korszak” elnevezés, amellyel az 1890-tőt körül­belül 1897-ig tartó időszakot jelölik.
Ekkortájt Renoir főleg női aktokat fest, akiknek teste csodálatos szivárványszínekben tündöklik: Sziklán ülő fürdőző (1892), Alvó fürdőzők (1897) vagy a portrék közül A művész családja (1896).
1897-tőt gyakran utazik Essoyes-ba, s körülbelül l900-ig tájképeket, csendéleteket és számos gyermekportrét fest, többek között második fiáról, Jeanról, akit gyakran szolgálójuk, Gabrielle térdén ábrázol - Gabrielle egyébként ettől kezdve egészen pályája végéig gyakran témája illetve modellja képeinek: Gabrielle és Jean (1895), Jean Renoir karikával (1899), Jean Renoir Pierrot-jelmezben (1902 körül), Gabrielle bizsukkal (1910), Gabrielle rózsával (1911).
Reumás rohamai fokozódásával Renoir visszavonul a Dél-Franciaországban levő Cagnes­ba, s itt “Les Colfettes” nevű villájában fejezi be pályafutását.
Ezt az 1903-tót 1919-ig tartó korszakot a pazarló panteizmus jellemzi; műveit zamatos gyönyör élteti, uralkodó színei a rózsaszín, a vörös, a narancs, s bennük néha látszólag egymással ellentétes hatások találkoznak: Rubensé, Boucher-é, Fragonard-é, Ingres-é vagy szobrász barátjáé, Maillolé.
A Páris ítélete (1908) az egyik legszembetűnőbb példája ennek a gazdag formákkal dolgozó, szobrászati “modornak”. Fényben úszó és intenzív színekkel festett tájképeken (A Les Colfettes-villa kertje, 1909) kívül a művész számos női aktot készít, közülük a leghíresebbek A nagy fürdőzők kalappal (1904.-1906), a Lábát törlő fürdőző (1910), a Fürdő nők (1915 körül); Fürdőzők (1915 körül) - ezek összegződésének tekinthető a Fürdőzők vagy Pihenésfürdő után (Nimfák) című festménye (1919), amelyet merész érzékisége és a súlyos testeknek a hason koncentrikus körökbe rendeződő hajlékony gazdagsága miatt egy kritikus “bibeadumnak” vagy “Michelin autóguminak” nevezett.
Ez a fény és színsugárzással, valamint líraiságával elbűvölő festmény azonban Fragonard Fürdőzőkjét idézi fel, s kiderül belőle, hogy Renoir megöregedett ugyan, művészetében mégis meg tudta őrizni az egészséges élet poézisét, szüntelenül meg tudta újítani stílusát, s művészetének egész fiatalságát és életörömét a festésben juttatta kifejezésre. 

 

 

 

 

DEGAS, Edgar (1834 Párizs - 1917 Párizs)


Önmagát a “modern élet klasszikus festőjeként” határozta meg. Így szorosan véve nem tartozik az impresszionistákhoz, bár állandó kapcsolatban állt velük, s általában bőséges terméssel vett részt kiállításaikon.
“Barátaival” ellentétben határozottan visszautasította a plein-air festészet technikáját, s ez az álláspont teljesen szembeállítja az impresszionistákkal; másfelől magasztalta a forma és a rajz értékeit, míg az impresszionisták ezt a két elemet a színhez és az árnyalatokhoz képest általában elhanyagolták : “. . . a festmény elsősorban a művészi képzelet terméke. Sohasem lehet másolat (Degas itt
Delacroix és Baudelaire véleményéhez csatlakozik).
Ha ezek után a festő még hozzá tud adni két vagy három természeti hangsúlyt, akkor ez nyilvánvalóan nem baj... Sokkal jobb olyasmit rajzolni, amit már csak emlékezetünkben látunk. Olyan átalakulás ez, melynek során a képzelet együttműködik az emlékezettel, s csak azt idézzük fel, ami megragadott bennünket, vagyis a szükségszerűt.”
Miután Degas ily módon egyértelműen leszögezte felfogását és művészi törekvéseit, kissé meglepőnek tűnik, hogy résztvevőként látjuk viszont a nyolc közül hét impresszionista kiállításon (a hetediken nem állított ki), s hogy igen szoros kapcsolatban állt az egész csoporttal.
Míg a fiatal
Claude Monet 1870 után rá tudta bírni Edouard Manet-t arra, hogy a szabadban fessen, addig Degas-ról elmondhatjuk, hogy ezt egész életében visszautasította, jóllehet - igen ritkán - tájképeket is festett.
Kétségtelen, hogy művészetének kialakulására teljesen rányomta bélyegét a klasszicizmus. Alapos humán tanulmányok után 1854-től Lamothe-nak, Ingres tanítványának növendéke, a következő évben pedig beiratkozik a Szépművészetek Iskolájába. A Louvre-ban tanulmányozza a nagy mesterek művészetét, s 1856-ban, majd 1858-ban két alkalommal jár Itáliában.
Ebben az időszakban idejét kizárólag a portréfestészetnek és a történelmi festészetnek szenteli, s így hű marad a kapott oktatáshoz és a hagyományhoz. A kompozíció merészsége, az arabeszkhez való vonzódása, s a ritmusoknak a formákon keresztül megnyilvánuló harmóniája azonban már mélyen eredeti művésznek mutatja,
Sokat rajzol; erről később a következőket mondotta Paul Valérynak, aki megkérdezte tőle, hogy mit ért a rajzon: “A rajz nem forma, hanem az a mód, ahogy a formát látjuk.” Ezzel azt akarta kifejezni, hogy az igazi klasszicizmus nem kényszer, nem vonalak béklyója, amely rabságba ejti a formát, hanem ellenkezőleg, a forma felszabadulása, elevenné és igazzá válás.
Színei ez idő tájt visszafogottak, igen világos festményei szinte freskóként hatnak. Portréi közül a legjobbak ebben az időszakban: A Bellelli család arcképe (1860-1862), több Önarckép, családjáról készített portrék, például a Madame Edouard Morbilli (Thérése Degas) (1863), a történelmi jellegű kompozíciók közül pedig: Fiúkkal kötekedő fiatal spártai lányok (1860), Jephté lánya, Semiramis felépíti Babilon függőkertjeit (1861-es Szalon), New-Orleans balsorsa (1865-ös Szalon).
Az utóbbi kettőről a Louvre rajztárában hasonlíthatatlan szépségű tanulmányok sorozata található, általában grafitrajzok, amelyek a világ összetett alakzatokat, személyeket, női aktokat és drapériákat ábrázoló legjobb rajzai közé tartoznak; a vonalvezetés világossága, a rajzok tisztasága és eleven realizmusa, az arabeszkek és a hajszálvonalak kifinomultsága, a többé vagy kevésbé hangsúlyozott részek, a vékonyabb és vastagabb vonalak, mindez remekművek sorává teszi e két vázlat-együttest.
1862-1 866 körül Degas megismerkedik
Edouard Manet-val és az impresszionistákkal. Mihelyt Degas úgy dönt, hogy “a modern élet klasszikus festője” kíván lenni, s felhagy a tör­énelmi kompozíciók festésével, anélkül, hogy emiatt lemondana klasszicizmusáról, mihelyt világosabbá teszi palettáját, anélkül, hogy elhagyná sötét tónusait, s meglehetősen sima ecsetkezelését kissé vastagabbra változtatja, új barátai magukkal viszik a Guerbois kávéházban tartott összejövetelekre 1865-66-ban.
Modernségén” főleg a pillanatfelvételek és a japán metszetek együttes hatása érződik, s ettől kezdve - egészen haláláig - születnek eltolt középpontú kompozíciói, a vásznon vagy a papíron megvalósuló rendkívül merész tördelései.
Néhány olyan mű tanúskodik erről, amelyen a művész akár “le is vágja” modelljei testének vagy fejének egy részét, hogy festménye a kereten kívül is folytatódjék a festő és a néző közös képzeletében. Az átmeneteknek és kutatásoknak ebből a körülbelül 1865-től 1877-ig tartó időszakából említsük meg a következő műveket:
Nő krizantémokkal (1865), Fiocre kisasszony a Forrás című balettban (1866-68), Madame Camus legyezővel (1870), Gyapotkereskedés New-Orleansban (1873), A duzzogás (1874 kö­rül), Madame Févre vagy az énekpróba (1873 körül), Abszint (1876), Zenés kávéház (Az Am­bassadeur) (1875-1877), Nők a kávéházban, este (pasztell, 1877), Kesztyűs énekesnő (1878).
Meg kell azonban jegyeznünk, hogy valamennyi impresszionistához hasonlóan Degas sem maradt érzéketlen a tenger és a tengerpart iránt; de még itt sem dolgozott sohasem “természet után” s a kompozíció jobban érdekelte, mint a motívum: Tengeri fürdőzés (1876-1877), A tengerparton (pasztell,1869).
Körülbelül 1874-től kezdve Degas, szándékainak jobb kifejezése érdekében, legfeljebb öt darabból álló “sorozatokat” kezd festeni, hogy ily módon, pontosan e korlátozás révén, az értelmezés szinte végtelenné tágítható terrénumára tegyen szert. Úgy gondolta, hogy így minden figyelmét a formára fordíthatja, s azt akarta bebizonyítani, hogy egyetlen témából kifejthető az összes lehetőség.
Ezzel még inkább eltávolodik az impresszionistáktól, főleg
Claude Monet­tól, aki a maga “sorozataiban” azt próbálta bizonyítani, hogy a fényvisszaverődés nyomán minden dolog - akár egy székesegyház is ­óráról órára változik.
Degas számára a művészet gondolkodás, s az értelem korrigálja a látást: újra át kell tehát gondolni a megjelenő és mozgékony formákat, hogy érthetővé és az időben kikristályosodóvá, egyszóval igazzá tegyük őket. Életműve korához kötődik, művészete mégis időtlen: egyszerre tegnapi, mai és holnapi. Sorozatai ezért a szakadatlanul megújuló formák kimeríthetetlen tárházává válnak számára, és korlátozás nélkül aknázza ki a ritmusok, az arabeszkek, az átérzett (s nem pusztán látott) impressziók vizsgálatának összes lehetőségét; így - olajfestményen, pasztellen vagy rajzban - a közvetlenül megragadott eleven igazság egyik darabját fejezi ki, de ezt legtökéletesebb lényegében rekonstruálja. Mivel minden lény egyszerre egy is és sokféle is, ezt az egyetlen pillanatot az adott lény életének sokféleségében akarja ábrázolni.
Néhány portrén, prostituáltakat ábrázoló, kávéházi és színházi jeleneteken kívül Degas öt sorozatot alkotott: A lóverseny, A vasalónők vagy Mosónők, A kalaposlányok s végül a két leghíresebb: A táncosnők és az Aktok.
A Lóversenynek már a témája is jelzi, hogy Degas hű maradt klasszikus törekvéseihez; a lován ülő hajtó emlékeztet az ókori lovasokra, különösen a Parthenon frízein láthatókra. A lovával egy testet alkotó ember szoborszerű - tehát lényegében a formában megragadható ­ mivolta, mozgásának és ritmusának hajlékonysága, a lovas vagy a ló testének “kificamodása” lehetővé teszi a művész számára, hogy - fényképeket is segítségül híva - “deformálja” modelljait, s ezáltal jobban újra tudja formálni őket.
Az 1862 után készült művek közül megemlíthetjük a következőket: Urak lovaglása start előtt, Zsokék a tribün előtt (1869-1872), Versenylovak Longchamp-ban (1873-1875), Az edzés (pasztell, 1894.).
Többek között néhány pasztelljének merészsége, valamint színárnyalatai teszik érthetőbbé a Degas és az impresszionisták között meglevő - bár eléggé laza - kapcsolatot.
A vasalónők vagy Mosónők sorozata lehetővé teszi Degas számára, hogy a modern életbe transzponálja klasszikus emlékeit. A legjobb példák erre: Vasalónők ellenfényben (1874), Fehérneműt vivő mosónők (1876-1878), Vasalónők (1884).
A kalaposlányok sorozata számszerűleg kétségtelenül a legkevésbé jelentős. A mester azonban itt is jó alkalmat talál arra, hogy újszerű és túláradó fantáziáról tanúskodó kompozíciókat hozzon létre. Kitűnően építi fel a jól látható, pontos formát nélkülöző sokféle és furcsa kalap és sapka igazi alakját, azt, amit Paul Valéry a “formátlan formának” nevezett Degas életművében.
A kalaposlányokat ábrázoló festmények és pasztellek többségükben 1882 és 1885 között születtek, s részben a New York-i Metropolitan Museum, részben pedig a chicagói Art Institute őrzi őket. Egy részük amerikai magángyűjtők birtokában van.
Hírnevét nagyrészt Táncosnők című sorozatának köszönheti, ennek a fontos és változatos sorozatnak, amelyben Degas újból tanúbizonyságot tesz klasszicizmusáról. S valóban, nagyjából ugyanabban az időszakban, amikor
Toulouse-Lautrecot megihlette a kánkán vagy amikor Renoir a Moulin de la Galette-et fes­tette, Degas az operai táncosnőket választja témául.
Az a tény, hogy a művész tudatosan a balettot és a klasszikus táncot emeli bele képi világába, ismét arról tanúskodik, hogy kedveli az arabeszket (amely egyszerre vonatkozik a táncra és a forma stilizáltságára), a ritmust és a harmóniát. Egyszerre akarja kifejezni a pillanatot és a tartamot: valójában meghosszabbítja a pillanatot, hogy állandóvá tegye.
A táncábrázolás valamennyi témánál jobban feljogosítja arra, hogy a táncosnő vagy a balettcsoport minden mozdulatát, minden egyes gesztusát felbontsa, s így a formát legteljesebb expreszszivitásában alkossa újjá; e forma egyszerre a legszigorúbb és legkérlelhetetlenebb módon igaz, ugyanakkor tökéletesen mentes minden esetlegességtől. Képzeletszerű a maga bizarrságában ész-szédületében, egyensúlya az egyensúly nélküliséget súrolja, megközelítve formai eszményét, a tökéletesen eleven szépséget.
Ettől kezdve, s pályafutása vége felé egyre inkább, a szín fontossága megközelíti a rajzét. Degas szinte kizárólag pasztelltechnikával dolgozik, s ez lehetővé teszi számára - miközben látása fokozatosan romlik, mígnem részlegesen meg is vakul -, hogy a formákat és reflexeiket szélesebb vonásokkal és nagy felületek bevonalkázásával ábrázolja.
De a színek és a reflexek ilyen méretű bevonása a festészetbe az ő esetében nem jelent az impresszionizmusnak tett engedményt. A ritka, következésképpen intenzív színkiválasztás mindig a forma függvénye, a formához kapcsolódik. A fénytükröződések sohasem a szabadban áradó fényre vonatkoznak, hanem a rivaldafény mesterséges megvilágítására. A fényszórók erőteljes fényében a színárnyalatok és a festett felületek anyagtalanokká válnak, s ez az az egyedülálló jellegzetesség, amely kevéssel később oly nagy elragadtatást váltott ki Bonnard-ból.
Legkiemelkedőbb festményei és pasztellképei: Balett­iskola az Operában, a rue Le Peletier-n (1872), Balettpróba a színpadon (1874), Az arabeszk (pasztell, 1877), Táncosnő virágcsokorral a közönséget üdvözli (pasztell, 1878) - valamennyi a Jeu de Paume-ban - továbbá a Táncosnők a korlátnál. A Táncosnők, kék, zöld, lila, sárga, vörös, narancs és rózsaszínű tüllszoknyáikkal a szinte csak pasztellokból álló sorozatok közül a legszínesebbek.Végül az utolsó sorozat: az Aktok.
A Degas modelljeit jellemző legkülönbözőbb és legélethűbb magatartások láttán gyakran mondták róla, hogy nőgyűlölő. Úgy vélem, erről szó sincs: a mester, éppen ellenkezőleg, tökéletesen megértette és szerette a nőket, s ezért volt képes a csalóka látszat ellenére olyannyira kecsesen érzékenynek, lágynak, bájosnak, nemességgel és nagysággal telinek, egyszóval egész asszonyiságukban ábrázolni őket.
Modelljei testtartását, természetes könnyedségét ismét a legkülönösebb vagy a legegyszerűbb pózokban ábrázolja. Újból felfedezi a nő legtitkosabb életét, abszolút intimitásait, szemérmességét és szemérmetlenségét, tartózkodósát s érzéki gyönyörűségét. A testtartások, a gesztusok, a kifejezés, az érzelem, az értelem és az érzékiség, egyszóval a teljes élet igéző látványát teremti meg.Női világa, tele igazsággal és misztériummal - az örök Éva.
Említsünk meg néhány darabot a sorozatból: Fésülködő nők (1876 körül), A toilette (1885), Az ülőkád (1886), Fürdő után lábát törlő nő (1886), Fésülködő nő (1887-1890), Fürdő után nyakát törlő nő (1898) és A frizura (1892-1895).
A festészeten, pasztellen és rajzon kívül Degas metszeteket, különösen monotípiákat is készített, továbbá szobrászattal is foglalkozott: viaszból mintázott meztelen nőket, táncosnőket vagy lovakat.
Degas, tánc, rajz című tanulmányában Paul Valéry tökéletesen foglalja össze e zseniális ember művészetét: “... szenvedélyes vágy élt benne, hogy egyetlen vonallal ragadja meg akár azokat az alakokat, amelyekkel az utcán, az operában, a kalaposnál, s még sok más helyen találkozhatott; sőt, ezt a sosem tétlen és mindig kifejező alakot a rá leginkább jellemző pózban akarta megörökíteni - ahogyan jól vagy rosszul maga foglalta össze. Megkísérelte, és volt bátorsága megkísérelni, hogy vegyítse a pillanatfelvételt és a vég nélküli műtermi munkát: az impressziót elmélyült tanulmányokba zárta, a pillanatot pedig a megfontolt akarat tartósságába.”
 

Óra
 
metallica
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?